חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 למי זה טוב

חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 למי זה טוב

כתבה מיוחדת על חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 לאור החלטת בית הדין לעבודה לפיה לא יתאפשר לשלם יותר טיפ במזומן אלא רק באמצעות קופת המסעדה . בענף נשמעים קולות רבים נגד חוק המלצרים אך ישנן גם נקודות חיוביות

חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 פחות כסף ביד יותר בטחון סוציאלי

טיפים למלצרים במסעדות היו עד לפסיקת בית הדין לעבודה המקום האחרון בישראל בו ניתן היה להרוויח כסף מזומן , לאור היום ובמרכז העיר , מבלי שרשות המיסים תתערב או תבקש מהמלצר דין וחשבון או תטיל עליו סנקציות.

חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 למי זה טוב

חוק טיפ למלצרים במסעדה 2018 למי זה טוב

לכאורה ההסדר היה נוח לכולם. בעלי מסעדות העסיקו מלצרים בשכר בסיס נמוך ואת החשבון שלמו הסועדים במסעדה, איש איש לפי כיסו וטוב ליבו. דמי שירות . בישראל אין חובת תשלום דמי שירות אך מדובר בנוהל שהשתרש.

הסידור הזה התאים לכולם . במקומות בהם נהגן במלצרים בצורה הוגנת הטיפ ששולם בכסף מזומן הלך ישירות לכיסו של המלצר, מסעדות שלמו שכר יותר נמוך והמלצר חזר לביתו לאחר משמרת טובה עם מאות שקלים במזומן.

בכל זאת בסיפרו הפסידו לא מעט אנשים , חוץ מבעלי העסקים אליהם נגיע בהמשך.

מי מרוויח מחוק טיפים למלצר במסעדה 

לפסיקת בית הדין לעבודה יש מרוויחים ומפסידים ! ההפקרות של תשלום שכר עבודה בעידן של פנסיה חובה וזכויות עובדים נותר אחד האיים הבודדים שנשארו בבחינת פרה קדושה. את הפרה הזו חלבו היטב בעלי המסעדות ובתי הקפה וגם המלצרים הרוויחו טוב. מי הפסיד ? קופת המדינה . בכל יום אנו מתעוררים לכתבות על ביקורות מס הכנסה ועל היצירתיות הנדרשת לבצע תכנון מס ואילו כאן הרבה כסף מזומן מחכה לרשויות המס . 

המלצרים מרווחים מחוק טיפים למלצר ?  כן בהחלט ! במקום תלוש שכר רזה שאינו מספק הגנה במקרה של פגיעה בעבודה  , מעבר בין עבודות  , בקשה להחזרי מס הכנסה או במקרה של אובדן כושר עבודה , כעת העובד יקבל תלוש שכר עם מלוא שכרו וממנו ינוכו דמי ביטוח לאומי , דמי פנסיה ( חשוב מאד ! ) וביטוח לאומי כחוק .

למעשה , חוק הטיפים סוגר את חגיגת הכסף השחור. מי שהתרגל להרוויח כסף מזומן בסוף כל יום יצטרך ללמוד לחיות אחרת. אין ספק שעבור חלק מהמלצרים בענף המסעדות מדובר במכה קשה מבחינה כלכלית . מצד שני איזו הצדקה יש להעלים עין מהכנסות על עבודה במקרה של מלצר אך לחייב מנקה או כל עובד צווארון כחול בתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי מס מלא על שכרו ?  בפועל אין .

מסקנה : חוק הטיפים מעולה למלצרים בטווח הארוך ובטווח הבינוני ! בטווח הקצר ההכנסה נטו שלהם תפגע 

חוק הטיפים השפעה על בעלי מסעדות  

בעלי המסעדות בישראל הם בגדר הקוזאק הנגזל. היללה התורנית היא על ההנחיה לכלול בהכנסות העסק את הטיפים. כיום בחלק מהמקומות ניתן לשלם טיפ כחלק מהחשבון באמצעות כרטיס אשראי. בחלק ממדינות המערב כלל לא נהוג להשאיר טיפ . בישראל נהוג לחשב אותו כאחוז מהארוחה . עוד פטנט של ישראבלוף.

חוק המלצרים החדש שייכנס לתוקף בתחילת 2019 מכריח את בעלי המסעדות ובתי הקפה לשלם למלצר שכר אמיתי .

בתלוש שכר לפי חוק הגנת השכר ולדאוג שהכסף יגיע לכיסם. כמו שזה נראה בתחילת 2019 הרבה תביעות של מעסיק על אי תשלום שכר יתגבשו בשל נוהל הטיפים החדש. 

מסקנה : חוק הטיפים רע לבעלי מסעדות בטווח הקצר ובטווח הארוך הוא עושה להם כאב ראש הוצאות על מערכות מידע ועובדים פחות מרוצים , אבל זה רק בבחינת לעשות סדר בהפקרות