חתונה בוכרית מנהגים נישואים בוכרים

חתונה בוכרית מנהגים נישואים בוכרים

מי שלא ראה חתונה בוכרית מימיו לא ראה חתונה מסורתית מה היא. מדובר באחת המסורות הקדומות הנשמרות על ידי עולים לישראל ואנו מביאים לכם את הכתבה אודות חתונה בוכרית מנהגים נישואים בוכרים

חתונה בוכרית מנהגים בבית החתן מנהגי העדה הבוכרית

בכתבה זו נתמקד במספר מנהגים לפני ואחרי טקס חתונה בוכרית שחלקם נחשפים פה בפעם הראשונה באתר. החתונה בעדה הבוכרית היא סוג של שמירה על שלמות העדה ונישואין בין בני דודים הם מנהג מקובל ומבורך בין דודים בעדה. יחד עם זאת כחלק מהקדמה יותר זוגות כיום נישאים עם בני דודים מדרגה שנייה ועם מגמה לנישואים לבן דוד מצד האבא. 

חתונה בוכרית מנהגים נישואים בוכרים

חתונה בוכרית מנהגים נישואים בוכרים unsplash

מנהגים בוכרים חתונה בוכרית תפוצת הבצל

בני העדה הבוכרית ידועים כמי ששמרו על מנהגי העבר בכל הקשור לחתונות ומבנה התא המשפחתי. לכן הזיקה למקורות והשמירה על חתונה בתוך העדה מסקרנת והמנהגים האוטנתיים מאד משקרנים אותנו גם בתחילת העשור החדש ושנת 2020.

ק'ודו-ביני מפגש חתן כלה בוכרים 

החתן הבוכרי רואה את הכלה לראשונה בטקס זה. לפני הטקס הוא אינו יודע מי הכלה המיועדת , אחרת בטח היה בורח. כיום לצד הקדמה והרשתות החברתיות מנהג זה נשאר בעינו אך מרבית החתנים פוגשים ורואים את הכלות הבוכריות.

רו-בינוטי נדוניה ומוהר בעדה הבוכרית נישואים ביהדות בוכרה 

התרגשות גדולה ! בערב זה הכסף על השולחן . משפחת החתן מציגה את הנדוניה ומשפחת החתן משלמת את המוהר עבור הכלה. קונים מרצון מוכרים מרצון . יש עסקה ואפשר להתקדם לטקסים הבאים והמרתקים של חתונה בוכרית ולהזמין אורחים מקצה חולון עד סוף בת ים , וגם בני דודים מאשדוד האלאלה וקרובים מאשקלון.

על פי רוב נהוג שהנדוניה גדולה יותר מערך המוהר. כלכלית , כאשר התשלום גבוהה מהתמורה , זה מצביע לא רק על כשל שוק , אלא בעיקר על ביקושים גבוהים לחתן בוכרי לצד ביקושים נמוכים לכלה הבוכרית .

ק'וש-צ'ינון טקס המקווה וסידור הגבות 

עכשיו הכלה על הגריל. בטקס זה נלקחת הכלה למבחן במקווה מים. היא נרחצת ביסודיות על ידי הבלנית , מקולחת היטב ומטוהרת לעיני משפחת הכלה ומשפחת החתן שלראשונה רואות את הנכס בחדש של המשפחה ומה אח שלהם הולך לקבל. מכיוון שנשים נשואות בעדה כבר עברו את הטקס הן יודעות בדיוק מה הוא הולך לקבל ובעיקר מה הולכת לקבל הכלה הבוכרית.

מנהגים בוכרים בחתונה

מנהגים בוכרים בחתונה צילום unsplash

סידור הגבות של הכלה הבוכרית 

הגשש החיוור טבעו משפט – שתי הגבות שלך דולצ'ין שהפך לשם נרדף לגבות מחוברות. ובכן חברים , ג'ילט פיוז'ן זה לא רק עבורנו . הוא נוצר בעיקר לאירועים שכאלה. הרבה לפני שכלות בוכריות הצליחו לרסק מכשירי לייזר להסרת שיער ועשו צחוק מהבטחות להסרת שיער לצמיתות. היה צורך למרוט את גבות הכלה על מנת להבדיל בינה לבין החתן.

טקסים לאחר מסיבת החתונה הבוכרית

לאחר טקס החתונה הנקרא טוי מתחילים החיים האמתיים של הכלה הבוכרית בבית הוריי החתן . אל תקנאו בה . גם לא בהם ובטח לא בחתן. עד לשבת חתן , בשבת שלאחר כניסת הכלה לבית חמותה.

מה קורה כעת?. הכלה עוברת טקסי קבלה למשפחה של החתן. מה חשוב לזכור?. מדובר באוכלוסייה מגובשת עם חשיבות לשימור מנהגים בוכרים בטח במסגרת חתונה בוכרית.

הטקסים מתמקדים בקבלת מרות של אם החתן על הכלה. מה היא צריכה לעשות?. ניקוי הבית וחדר השירותים לאחר שאלו לא נשטפו מספר ימים לפני החתונה. מה הסיבה למנהג הבוכרי הזה?. על מנת לבחון את כישורי הכלה החדשה.

טרם שבת החתן נערך ליל הכלולות של החתן הבוכרי והכלה. בערב מרגש זה החתן נכנס לחדר הכלולות. אחריו הכלה. לאות כבוד והכנעה ממתינה על השטיח, על הברכיים במחוות קידה. לאחר אכילה משותפת של בצל ושום ובישום החדר באמצעות קיי 400.

למחרת היום ניתלה הדגל האדום על החלון. תם טקס הנישואים של הבוכרי עם הבוכרית. כולם שמחים. ומה עכשיו?. החיים עצמם.